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Professor Manuel Hernández
Essays Collection

Email: josejosue24@gmail.com
Address: : 2012 Ernest St. Kissimmee, Florida 34741

Manuel Hernandez was born in Sleepy Hollow, New York in 1963. He completed undergraduate studies at the University of Puerto Rico, Rio Piedras Campus and finished a Master�s in Education from Herbert H. Lehman College (CUNY) in the Bronx in 1994. He has coordinated symposiums, produced and coordinated television interviews on the literature written by Puerto Rican and Latino/a writers from the Diaspora. He has done numerous presentations, workshops and seminars on how to integrate latino/a literature in the English classroom. In 2014, he participated in a TedxTalk (Connections) at Southern New Hampshire University. He is the author of three books, , Latino/a Literature in the English Classroom (Editorial Plaza Mayor, 2003), The Birth of a Rican (Imprenta Sifre. 2008) and Living the Kingdom with purpose (Imprenta Sifre, 2013). He is a Language Arts teacher at Osceola School District in Florida.
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Todos Somos Puertorriqueños
Por Manuel Hernández

Los Latinos han sobrepasado a los Afro-Americanos como la minoría mas grande en los Estados Unidos. De acuerdo al Censo 2000, hay 35.8 millones de Hispanos residentes en los Estados Unidos Continentales. De esa cantidad, hay un 10% de origen puertorriqueño residente en el Norte. La población de la Isla alcanza los 3.8 millones. Mientras que la población Isleña aumenta paulatinamente, los números de los Boricuas en los Estados Unidos aumenta a pasos agigantados. De continuar con ese crecimiento, podríamos tener unos números similares entre ambas poblaciónes boricuas para el 2010. Tenemos intereses en comun y sangre boricua que corre por nuestras venas pero por circunstancias históricas hemos estado alejados unos de otros a través del ultimo siglo.
Intereses en común que están marcados por el hecho de que somos boricuas nacidos y/o criados en la Isla o boricuas de padres o abuelos nacidos y/o criados en los Estados Unidos. Dos comunidades que forman parte de un solo pueblo. Si comparamos a ese pueblo con un cuerpo humano, sabemos que el cuerpo no se compone de una sola parte, sino de muchas. Lo cierto, es que aunque son muchas las partes, el cuerpo es solo uno. Por circunstancias históricas, casi la mitad de ese cuerpo se fue a vivir al Norte. Sin embargo, siguen siendo puertorriqueños y a su vez parte del cuerpo boricua que permaneció en La Isla. Las experiencias de ambos pueblos han sido diversas y únicas y las luchas de justicia y bienestar social han sido hasta cierto punto distantes y a la vez diferentes. A pesar de las diferencias de esas experiencias micro-puertorriqueñas, es necesario que comenzemos a vernos como un gran macro de casi 7.5 millones. La interrelación tendría como beneficio el hecho que podamos influir positivamente en los diferentes frentes educativos, económicos, sociales, culturales y politicos americanos e internacionales como una gran comunidad que tiene metas y objetivos en comun que sirvan a los mejores intereses de ese gran macro-puertorriqueño.
Una utopía quizas, una realidad practica si. Aprendamos de las lecciones de otros pueblos. Los judíos han aprendido el valor de la unidad. No importa donde nazcan, vivan y donde esten, son judíos ante cualquier cosa. Han aprendido que en la unidad de pensamiento y propósito radica la felicidad de su pueblo. Recientemente escuchamos las declaraciones del Presidente mejicano Vicente Fox donde hace un llamado a la unidad social, cultural y económica entre mejicanos y "chicanos" residentes en el Norte. Las lecciones se aprendan por observación, practica y experiencia propia. Los puertorriqueños hemos aprendido por experiencias pasadas que la desunión nos ha llevado a la dejadez, indiferencia y estancamiento de nuestros mejores intereses y valores como pueblo.
Como logramos cambiar de actitud? El domingo 10 de junio de 2001 se celebró la Parada Puertorriqueña en la Ciudad de los Rascacielos. La Parada tiene como objetivo el celebrar la tradiciones y aportaciones de los puertorriqueños a la Ciudad de Nueva York, a los Estados Unidos y Puerto Rico. Eventos como La Parada sirven como antesala a posibles alternatives. Por los pasados 43 años boricuas de todas partes del mundo viajan a Nueva York en un gesto y clamor de unidad. El sentir de un pueblo por una misma causa, en este caso, la lucha del pueblo de Vieques y la solidaridad de todos los boricuas por esa causa es otro ejemplo a seguir. La polémica surgida entre Félix Trinidad padre y John Ruiz trajo al escrutinio público el dilemma de quien es o no es puertorriqueño. Semanas después observamos como Ruiz Y Trinidad entraron al cuadrilatero juntos poniendo a un lado todas las diferencias. La recien eleccion de Denisse Quiñones como Ms.Universe y su residencia por un año a poca distancia del Barrio Boricua en Manhattan tambien marcan oportunidades para la unificación de todos los puertorriqueños. La algarabía mundial por el fenómeno Ricky Martin es sin duda otro factor aun sin explorar que podría significar un acercamiento entre todos los puertorriqueños. El sabado 16 de febrero de 2002 se celebró una Conferencia Pastoral titulada, Iglesia Con Visión de Cuerpo en la Iglesia Vida Abundante en Fajardo. Allí el apostol Carlos Cintrón clamó por la unidad del cuerpo eclesiástico de la Ciudad Bendecida, Fajardo. Todo tiene su tiempo y todos somos puertorriqueños.

Who is and Who is not?
by Manuel Hernandez

To be or not to be Puerto Rican, that is the question. Shakespearean Puerto Ricans have once again brought up the dilemma of who is and who is not Puerto Rican. With the United States 2000 Census revealing parallel numbers between Boricuas born on the Island and those born, raised or living on the Mainland, Felix Trinidad's objections and past comments on John Ruiz' origins shed light on the never-ending identity conflict amongst Puerto Ricans. Even with recent demonstrations of brotherhood and camaraderie in public demonstrations on theIsland by the so-called Nuyoricans, Jennifer Lopez, Marc Anthony and John Ruiz, the issue takes center-stage in daily discussions on the Island.
In his most recent concert in Madison Square Garden, Marc Anthony stated that he was a Puerto Rican and an American at the same time. One of the founders of the Nuyorican poetry movement, Sandra Maria Estevez, states in her poem "Here" that she is "two parts a person, boricua/spic, past and present, alive and oppressed". Jennifer Lopez has broken all paradigms and proudly displays the colors of the Puerto Rican flag in her never-ending videos on MTV and on interviews in international television. In one of his interviews this past February for a local newspaper on the Island, the heavy-weight boxing Champion of the World, John Ruiz bluntly stated that he was proud of being an American and a Puerto Rican. United States Ricans have a way of intertwining their dual identities and are not apprehensive about being bilingual and bicultural.

With tens of thousands of United States Ricans coming back to their homeland to retire and settle down, the situation will only develop into heights yet unknown to Boricuas-kind. The best-selling Puerto Rican author, Esmeralda Santiago, came back to Puerto Rico after thirteen years and was disappointed when her Puerto Rican heritage was constantly questioned:
How can puertorriqueños who have never left the Island accuse us when
they allow the American contamination I was seeing all around? There
were McDonald's, Pizza Huts, and so on. I used to think that this was
not our culture (Puerto Rican Voices in English, p.163).
Questions about Santiago's identity came back to haunt her again after she titled her best-selling 1993 memoir When I Was Puerto Rican. Academics and Islanders alike were disturbed by the past tense of the verb to be in the title.
In 1974, my parents decided to move back to their homeland. As a young boy, I had been to Puerto Rico several times on vacation, but this time it was to stay. My first day in the sixth grade, and kids called me a Gringo and a Nuyorican. "Oye Gringo ven aca", they constantly yelled. My parents had spoken to my sisters and I about going back to our homeland, but I felt like a stranger in a foreign land. After more than twenty-five years on the Island, I am still asked constantly if I am a Puerto Rican or an American. In 1996, a colleague at an English Department in one of our higher institutions once reminded me that I was the only Nuyorican in the English department.
In Francois Grosjean's Life with Two Languages, he defines code-switching as "the alternate use of two or more languages in the same utterance or conversation"(145). If the use of two languages has been recognized by linguists and academics as a practice with a high degree of competence, how about dual identities? For once and for all, Island Puerto Ricans should understand that it is possible to be born elsewhere and still be a Puerto Rican. An American born on the Island or in any other parts of the world would definitely consider him/herself an American. Jews will always be Jews no matter where they were born, raised or presently reside. Mariposa, a young New York-Puerto Rican poet sums it up in "Ode to the DiaspoRican":
What does it mean to live in between
What does it take to realize
That being Boricua
Is a state of mind
A state of heart
A state of soul